Thursday, July 11, 2013

Salam Ramadhan 2013

Alhamdulilah... bertemu lagi kita di ramadhan kareem... Terima kasih Allah kerana masih memberi peluang kepada kita untuk menikmati ramadhan ini... 

Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:

Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa
sebagaimana diwajibkan ke atas mereka yang terdahulu daripada kamu,
moga-moga kamu bertaqwa. [al-Baqarah 2:183]




Dalam banyak kajian yang telah dijalankan, menunjukkan berpuasa sebulan penuh di bulan Ramadhan memberikan banyak kebaikan dari sudut kesihatan antaranya :
1. Tidak makan dan minum selama berpuasa memberikan kesempatan kepada organ pencernaan untuk berehat di dalam tempoh lebih kurang 14 jam.

2. Menurut Allan Scott dalam bukunya Fasting as a Way of Life) dengan berpuasa dapat membantu sistem saraf untuk berehat sekaligus menormalkan metabolisme tubuh.

3. Berpuasa membantu menurunkan kadar gula darah, kolestrol jahat serta  tekanan darah yang selama ini mungkin berlebihan kerana pola makan yang tidak sihat.

4. Diet yg ideal untuk menurunkan berat badan.

5. Latihan untuk mendisiplinkan diri seperti untuk berhenti merokok atau menghentikan tabiat suka mengunyah makanan ringan.

6. Melatih untuk mengendalikan hawa nafsu yang mana amat bermanfaat untuk mental seterusnya mempengaruhi fizikal secara keseluruhannya.

Wallahualam....

No comments:

Post a Comment

Thank You