Saturday, April 26, 2014

Misi Rumah Baru - Cek defect

Salam .. Alhamdulilah, rumah saya dah siap!... bersediakah saya nak masuk rumah baru? mampu kah? macam2 dalam fikiran.. konsep rumah? api air? late payment fees issue? grill? langsir? rod kayu langsir? phewww.. semua melibatkan budget.. $$$$.. Ya Allah, permudahkanlah urusanku... kuatkan semangatku...

untuk pengetahuan semua, sesiapa yang guna gov loan macam saya untuk beli rumah, confirm ada late payment fees... samada sedikit atau banyak.. ikut bil hari lewat pembayarana kpd developer..

so far, saya kena RM1900++ katanya ada less 50%.. so jadi la around 900++ .. rasa nak menangis tu.. mcm2 blh buat dgn 900++ tu kan.. then sy buat surat rayuan.. mntk kronologi peymant from BPP to developer.. akhirnya setelah gaduh2 skit kat dev tu.. dpt less jadi 70%.. tapi pd sy still tinggi iaitu rm594!.. tp mmg dah x dpt less.. dlm hati mmg maki hamun dah..

after setel kat dev, saya terus ke UTC Melaka untuk register api dan air.. ok uols jgn terkejut kerana tarif api n air dah naik!!! naik hokay... tekezut bangat la aku kan...

api sahaja = RM500
air = Rm140

** sila sediakan duit yg secukupnya.. jgn jd mcm saya kena pinjam duit kwn.. sbb x sangka tarif naik...


ni meter air saya! dah masuk air ok... 

Elektrik dah masuk!! 

Orait.. sukses.. sinki dapurku dah berfungsi...


then set appointment dgn site sv kat area rumah utk amik kunci.. ada prosedur.. sebab ada 23 kunci.. kt kena cek 1 by 1.. takut ada kunci x leh pakai ... susah di kendian ari..

pada 29/3/2014 tu sy set appointment dgn mr Ku.. then cek kunci, alhamdulilah semua ok... so dia bg masa 14 days utk isi defect form.. so sy stay ctu n cek house defect..

ok tq so much pd ALIA, my raubian frens... dia bg link --> https://forum.lowyat.net/topic/385900/all
kat forum tu bitau how to check house defect... so sy ikut step dia satu persatu...

haa mcm ni la..aku follow forum tu ckp buat cmni... senang dev repair defect umah kita...
then isi borang defect, ubmit semula pada MRKU...

tgglkan kunci umah kpd dia untuk repair semula...jgn tekezut... banyak jgk defect umah saya tu... ada dinding crack, ada shower tape rosak, ada flush toilet ketat.. semua kena cek ok...

ok.. next entry pasal misi grill dan lampu!

No comments:

Post a Comment

Thank You